Wiesława Gierańczyk , Agata Kordowska
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

W artykule omówiono literaturę dotyczącą definiowania innowacji i jej identyfikacji w analizowanych sektorach gospodarki. Przedstawiono również analizę dotyczącą skali innowacyjności przedsiębiorstw przemysłowych i usługowych woj. kujawsko-pomorskiego. Podstawę badania stanowiły wyniki ankiet przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny, dotyczących innowacji produktowych, procesowych, marketingowych i organizacyjnych, które zostały wprowadzone w latach 2008–2010. Autorzy przeanalizowali firmy z woj. kujawsko-pomorskiego pod względem ich wielkości. W artykule zamieszczono również wyniki badania korelacji pomiędzy typami innowacji wdrażanych przez przedsiębiorstwa przemysłowe i usługowe.

SŁOWA KLUCZOWE

innowacyjność przedsiębiorstw, innowacje, przedsiębiorstwo przemysłowe, przedsiębiorstwo usługowe

BIBLIOGRAFIA

Barras R. (1986), Towards a theory of innovation in services, „Research Policy”, Vol. 15, No. 4

Bernardt Y. (2000), De innovativiteit van de Nederlandse dienstensector, EIM Business & Policy Research, Zoetermeer

Ciok S., Dobrowolska-Kaniewska H. (2009), Polityka innowacyjna państwa a regionalny potencjał innowacyjny. Przykład Dolnego Śląska, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego

Coombs R., Miles I. (2000), Innovation, measurement and services: the new problematique, [w:]

Metcalfe J. S., Miles I. (red.), Innovation Systems in the Service Economy, Measurement and Case Study Analysis, Kluwer Academic Publishers, Boston

Drejer I. (2003), Identifying innovation in surveys of services: a Schumpeterian perspective, „Research Policy”, Vol. 33, No. 3

Gallouj F., Weinstein O. (1997), Innovation in services, „Research Policy”, No. 26

Howells J. (2000), Innovation and Services: New Conceptual Frameworks, „CRIC Discussion Paper”, No. 38

Miles I. (2000), Services innovation: coming of age in the knowledge-based economy, „International Journal of Innovation Management”, Vol. 4, No. 4

Niedzielski P., Rychlik K. (2007), Innowacje w sektorze produkcyjnym i usługowym — odmienność czy podobieństwo?, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 356, „Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 7, Szczecin

Niedzielski P., Rychlik K., Markiewicz J. (2008), Innowacyjność przedsiębiorstw sektora usług? Nowe ścieżki rozwoju, [w:] Okoń-Horodyńska E., Zachorowska-Mazurkiewicz A. (red.), Tendencje innowacyjnego rozwoju polskich przedsiębiorstw, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa

Pavitt K. (1984), Sectoral patterns of technical change: towards a taxonomy and a theory, „Research Policy”, No. 13

Porter M. E. (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa

Promoting Innovation and Growth in Services (2000), Organisation for Economic Cooperation and Development, Paris

Proposed Standard Practice for Surveys on Research and Experimental Development (2002), Frascati Manual, OECD

Schumpeter J. A. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa

Tether B. S., Miles I., Blund K., Hipp Ch., de Liso N., Cainelli G. (2001), Innovation in the Service

Sector. Analysis of data collected under the Community Innovation Survey (CI S-2), Final Report, ECSC-EC-EAEC Brussels-Luxembourg

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0